In Dutch

Fresh, green little leaves in society. Initiatives which make our society more thriving.
'Fresh', 'green' ways of organization and education.

Regeneration.

July 5, 2016

Waarheid en Realiteit


Iets wat me al zo lang bezig houdt. Hier wat punten die ik onthouden heb uit één van m'n favoriete boeken (Truth & Reality -j.krishnamurti), maar meer komt nog, want wil het graag ook vanuit eigen ervaringen delen.


Realiteit.
Illusie is het onechte als deel van de realiteit.
Bewustzijn als realiteit kan een kromme of rechte lijn volgen. Het bewustzijn van een gezonde, totale mens volgt een rechte lijn.
De gezonde, totale mens is waarheid
Waarheid omvat al dat is, het is één. Realiteit is ontzettend geconditioneerd (veel illusies). Dat vergt continu onderzoek.  Het is dus om de realiteit te begrijpen. En haar conditionering. Waarheid begrijpt realiteit (niet andersom): dan is realiteit waar. Dit is meditatie. Niet van een bepaalde realiteit naar een andere realiteit gaan (zo wordt het vaak geleerd) maar zien wat is: realiteit! Hiervoor hebben we ons mind dus nodig. Wanneer gedachtes langzamer en langzamer komen kun je ze onderzoeken, en zo 'foute' en 'goeie' onderscheiden en zo je eigen realiteit vorm/ richting geven. 
Realiteit schept haar eigen energie.

Wordt vervolgd.
Waarom het me zó bezighoudt?
Ik weet het niet. Een 'waarachtig' (ja, ouderwets woord;) ) zijn is meer mijn doel dan wat dan ook.
#1.
Wil ik meer? Dan hangt de kwaliteit hiér van af. Ook de 'kwaliteit' van mijn leven.