In Dutch

Fresh, green little leaves in society. Initiatives which make our society more thriving.
'Fresh', 'green' ways of organization and education.

Regeneration.

July 5, 2016

Echt werk

De laatste weken neem ik weer wat meer tijd voor mezelf.
Hoe fijn is dat om weer meer de tijd te hebben om te ontdekken - van jezelf. En de tijd te hebben het te plaatsen.
Even totaal in mijn eigen 'grot'. Soms fijn. En past waarschijnlijk bij het jaargetijde (al zag ik gister frambozen groeien in de tuin van een buurvrouw, en dacht 'geen zomerfruit dus meer te noemen')
Even over die frambozen-; laat me dat even als voorbeeld noemen wat me deze dagen het meeste bezig houdt. 
Ik ben altijd positief, in de zin van 'we hebben de kans, we hebben het potentieel met z'n allen, om de wereldbrand te blussen. Om moois te laten groeien.  Het zit in elk van ons, en we kunnen ons verbinden en aan goeds werken.' Dit is ook wat ik veel om me heen zie, en wat ik graag deel. Zo ben ik dit blog ooit begonnen.
Negatieve stemmen, daar kon ik vaak niet tegen.
En nog steeds niet. Hoe ellendig alles is, we zijn er nog met al ons potentieel (en verantwoordelijkheid..) 
Maar. Een grote maar.
Deze dagen besef ik wel meer en meer hoe f*cked up alles is.
Ongelofelijk. Hoe we (ik inclusief) met de natuur om gaan.
Hoe we de echte verbinding verliezen.
Hoe we die elke dag weer verwaarlozen.
Hoe we kiezen voor connecties met machines (lees ook smartphones), en mee gaan in veel dingen die er-niet-zo-veel-toe doen (ook de oppervlakkigheid van social media), in plaats voor diepe connecties te gaan, jezelf, natuur, anderen. 
En...daaruit ook voortkomend: een bepaalde actie die mist.
Waar besteden we (het mezelf vragend ook) onze energie, onze aandacht aan?
We zien dingen. Protesteren (on/offline). Wijzen. Schreeuwen. Zijn het niet eens- met.
Maar.... WAT doen we concreet?
Waar is de dagelijkse echte actie?
De actie die óók écht iets doet? (vergeleken met bijvoorbeeld facebook activisme).
Waar zijn de kleine actie-groepjes die dagelijks verschil maken?
Dat zouden we állemaal kunnen doen.
Problemen oplossen. Lokaal. Globaal.
Al is het een uurtje per dag vanuit diepe connectie aan échte problemen werken.
Elke dag kunnen we een verschil maken!
Waar ben ik in dat?
Helaas ben ik er nog niet, omdat ik die actie-groepjes (gebaseerd op diepe verbinding, en een 'diep doel' zo te zeggen) nog niet ken.
Wat me aan het werk zet! :-) Want naast een ander platform (niet het oppervlakkige van facebook), wat zou het ook geweldig zijn om met anderen op hele kleine schaal vaak aan het werk kunnen gaan! Het échte werk wat er te doen is!