In Dutch

Fresh, green little leaves in society. Initiatives which make our society more thriving.
'Fresh', 'green' ways of organization and education.

Regeneration.

July 5, 2016

Politiek. Wij.

Wat is politiek?
Het besturen van een land.

In de kern zou 'besturen' het zorg-dragen moeten zijn.
Voor de grond en alles wat er op leeft.

Zorg dragen is iets heel groots.
En het lijkt wel teveel gevraagd deze tijd.
Zorg dragen houdt namelijk in dat je het geheel boven je eigen genot verkiest.

In het oude China waren de artsen mensen die zorgden voor je zelf-zorg (dat je je zélf gezond kon houden).
Zorgden en gaven advies zodat je gezond bleef, en daarvoor betaalde je ze.
Voor mij heel vanzelfsprekend.
Werd je ziek, dan betaalde jij ze niet uit.

Nu is het andersom.
Nu zijn artsen er om je beter te maken ( wat meestal niet het geval is, maar waar ze wel flink voor betaald krijgen). Je gaat naar ze toe wanneer je ziek bent, en zij zoeken vervolgens een oplossing.
Je hebt de macht in hun handen gelegd, zeg maar.

Ik zie het zelfde verschijnsel politiek-gezien.
De politici zorgen in vergelijking met de artsen in het oude China NIET zoveel ze kunnen voor het stuk aarde en levende wezens.
Nee. Ze lossen (of pretenderen dat te doen) dingen op, net als de artsen tegenwoordig.
Het gaat niet om 'hoe zorg ik het best voor dit geweldig mooie stuk aarde en al het levende erop', maar: 'dit is verkeerd, dit kan beter, en dit gaan wij veranderen, zodat het economisch beter zal gaan'.
Waar is de zorg voor het stuk aarde en álle leven de wezens? (is minimaal volgens mij, en zeker niet de basis/fundering/visie van het parlement)
Ik zie het nauwelijks..
Liefde en aandacht kom ik nooit als basis, als grond principe tegen.
De plekken waar ik het wel tegenkom zijn enorm in de minderheid.

Gelukkig zijn ze er wel, en ik denk dat het delen van deze initiatieven helpt om een verandering te versterken..
Maar soms is het zo moeilijk, en geef je de moed bijna op.
Het is pijnlijk te beseffen dat de economie zo'n voorrang heeft, en dat de meest niet-zorgdragende, maar verslindende bedrijven de meeste macht hebben.

Weten we niet dat wij het zelf zijn?
Wij, met z'n allen.
Wij moeten zorg dragen.
In het klein (aandacht voor iedereen om je heen!), iets groter: de omgeving waarin je leeft, en nog groter: globaal.
Hoe? Door met zorg de beste beslissingen te nemen.
Beslissingen die goed zijn voor het geheel.
Voor alles en iedereen..

Hoe het te doen, nu alles zo in elkaar zit hoe het nu is? De macht, bv. van multinationals en door hun beïnvloede politici is in de hele maatschappij verwoven.

Ik denk dat we gezonde keuzes moeten maken.
Daarnaast kunnen we elkaar versterken.
En zorgen dat we zo onafhankelijk worden, zodat we zelf weer voor de aarde en alles wat er op leeft kunnen zorgen. Dat de 'macht' weer bij ons zelf komt.

Grote woorden misschien, maar ik denk dat het kan.
Een organisatie die ons verbindt.
Dwars door onszelf verzonnen, artificiële grenzen en muren heen.
Een organisatie voor 'het volk', wereldwijd.
Waar we elkaar peer to peer kunnen versterken.
Waar alles draait om zorg-dragen, om respect. Voor alles wat leeft.

We moeten het zelf doen...
Zelf de 'groten' ontwijken, en een mooier systeem maken.
Best moeilijk, want waar is (bv.) Monsanto of Nestlé niet?
Maar het moét! En zolang ik leef zal ik vertrouwen hebben dat het kán.